SPOTKANIE "PIONIERKI KINA"/ MEETING: “PIONEERS OF CINEMA”



Pierwszym etapem realizacji projektu stało się spotkanie „Pionierki kina”. Udział kobiet w rozwoju kinematografii oraz fotografii w Galicji 1896-1945. Odbyło się ono w sobotę, 15 grudnia 2012 roku w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie.  

Celem spotkania było omówienie tematów związanych z udziałem kobiet w rozwoju fotografii oraz kina na obszarze Galicji, ze szczególnym uwzględnieniem Krakowa. Kontekst Galicji jest na tyle istotny, że właśnie na te tereny bardzo szybko dotarła najpierw fotografia, a później kinematograf, dynamicznie się rozwijając. Szczególnie mocno zostanie zaakcentowany fakt, iż zarówno techniki fotograficzne, jak i kino były wynalazkami szybko oswojonymi przez kobiety, które w nowych technologiach widziały szansę na własną działalność twórczą, jakiej nie mogły podjąć na innych obszarach sztuki. 

W spotkaniu wzięły udział: Małgorzata Radkiewicz, Paulina Haratyk i Ewa Opałka – reprezentujące badania nad filmem i kulturą wizualną, oraz Grażyna Kubica – antropolożka. Zaproszone badaczki opowiedziały o interesujących je zagadnieniach dotyczących aktywności „kobiet z aparatem/ kamerą”, ich obecności w kulturze filmowej, ale także sposobach ich pokazywania na zdjęciach. Ilustracją dla poszczególnych prezentacji były zbiory krakowskiego Muzeum Historii Fotografii.


Abstrakty wystąpień: 

Modernistki w „zielonych bugatti” – o podróżach, fotografii i kinie oraz ich związku z tożsamością nowoczesnych kobiet: Autoportret Tamary Łempickiej stał się ikoną nowoczesności, w której kobieta jako kierowca, podróżniczka i artystka zyskała nowe przestrzenie dla swojej aktywności. Podobną stylistykę portretowania kobiecości można odnaleźć na zdjęciach z albumów polskich fotografek-amatorek, starających się uchwycić dynamikę swoich czasów. 
Małgorzata Radkiewicz – filmoznawczyni, adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej oraz tożsamości płci (gender) we współczesnym kinie i w sztukach wizualnych. Autorka książki: „Władczynie spojrzenia”. O kinie i sztuce kobiet (2010). Redaktorka pięciu tomów z serii Gender, publikuje w Polsce i zagranicą, w katalogach wystaw, antologiach i na łamach czasopism.  

Czy galicyjskie emancypantki z przełomu XIX i XX wieku oglądały „ckliwe melodramaty”?: Początki kinematografii w Polsce silnie łączą się z Krakowem. To tutaj pod koniec 1896 roku odbyła się pierwsza projekcja wynalazku braci Lumière w kraju. Znaczenia temu wydarzeniu dodało również miejsce, w którym ją zorganizowano – Teatr Miejski, dzisiejszy Teatr im. Juliusza Słowackiego. Duże zainteresowanie, z jakim spotkał się ten pokaz, zaowocowało kolejnymi projekcjami, organizowanymi w różnych przestrzeniach miasta. Stosunkowo szybko w Krakowie zaczęły również powstawać pierwsze kina. Choć fakty te są dość obszernie opisane zarówno w literaturze dotyczącej historii X muzy w Polsce, jak i dziejów Krakowa i Galicji, bardzo rzadko w tekstach tego rodzaju pojawiają się jakiekolwiek wzmianki dotyczące kobiet i ich aktywnej roli w tworzeniu i propagowaniu kultury filmowej. Wiadomo jednak przecież, że kobiety stanowiły również i wtedy istotną filmową publiczność. 
Paulina Haratyk – doktorantka na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ, absolwentka antropologii literatury i kultury oraz filmoznawstwa tejże uczelni. Zajmuje się kinem found footage’owym oraz różnorodnymi zjawiskami z obszaru najnowszej kultury, które wpływają, przenikają i się  wiążą z tego rodzaju filmami.  

Nieuporządkowane: kobiety w archiwum: Wystąpienie skoncentruje się na metodologii badań zogniskowanych wokół figury archiwum oraz na relacji, jaką wobec tej figury zajmują kobiety. Z jednej strony byłoby to kobiety, które stanowią jedną ze „składowych” różnych archiwów – kobiety, których sylwetki, doświadczenia, dorobek zostały zarchiwizowane, poddane rodzajowi kategoryzacji, uporządkowane i posegregowane. Z drugiej w wystąpieniu zadane zostanie pytanie o to, jakimi podmiotami, autorkami, są same badaczki, z jakimi trudnościami mogą się spotkać, zagłębiając się w archiwum. W tym kontekście przytoczone zostaną doświadczenia badawcze związane z kobietami i figurą archiwum, w tym kuratorowany przez Annę Colin londyński projekt Women and the Archive: A Partial Disclousure badający problematykę tej relacji w praktykach artystycznych i badaniach nad sztuką. 
Ewa Opałka – doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, absolwentka filmoznawstwa, podyplomowych studiów kuratorskich i gender studies UJ; kuratorka i krytyczka sztuki współczesnej, publikowała m.in. w Tekstach Drugich, Ha!arcie, Opcjach, Formacie, Exit, Obiegu, Intertekście. Interesuje się feminizmem korporalnym, problemem doświadczenia choroby,  modelami autorstwa kobiet, tożsamościami nieheteronromatywnymi, sztuką w przestrzeni publicznej, postpornografią. 

„Siostry Malinowskiego” – nowoczesne kobiety XX wieku w fotograficznym obiektywie: Każda próba odtworzenia przeszłości i tradycji kobiet wymaga sięgnięcia po materiały, które w badaniach historycznych często odgrywają rolę drugorzędną. Są one bowiem związane z życiem codziennym, uchodzącymi za prywatne i nieznaczące formami pisarskimi. Należy do nich również fotografia, na której obok wielkich wydarzeń uwieczniano drobne epizody i pozornie błahe sytuacje, składające się na obraz życia kobiet danej epoki.  
Grażyna Kubica – antropolożka, pracuje w Instytucie Socjologii UJ.



________________________________________________________________________________________


The first step in the project was a meeting, “Pioneers of cinema”. Women’s Participation in the Development of Cinematography and Photography in Galicia, 1896-1945, that took place on a Saturday, 15 December 2012 in the Museum of History of Photography in Cracow.  

The goal of the meeting was to discuss the topics connected to the participation of women in the development of photography and cinema in the region of Galicia with special focus on Cracow. The Galician context is important, as both photography and the cinematograph have reached the region quickly and began rapid development. There will be even more focus on the fact that both the technologies were quickly adapted by women as they saw it as a chance to begin creative work, that was inaccessible to them in different fields of art.  

The meeting participants: Małgorzata Radkiewicz, Paulina Haraktyk and Ewa Opałka who represented cinema and visual arts research and Grazyna Kubica who represented anthropology. The researchers invited talked about their interests in “women with cameras”, their presence in movie culture and also ways of presenting them in photographs. Archives from the Museum of History of Photography served as a background for the presentations.  

Meeting schedule:  

Małgorzata Radkiewicz (PhD), “Modernists in “green bugattis” - on travels, photography and cinema and their relation with the identity of modern women. A self-portrait of Tamara Łempnicka became an icon of modernity, in which a woman, as a driver, a traveller and an artists found a new space for her activities. This is a similar style to the one that can be found in the albums of Polish amateur photographers trying to capture the dynamics of their times.  

Paulina Haratyk, “Did Galician suffragettes watch “soap operas” at the turn of XIX century?” The beginnings of Polish cinematography are strongly connected to Cracow. It is here that the first projection of the Lumiere brothers took place in the country. The meaning of the event was magnified by the fact that it took place in the Teatr Miejski (City Theatre), now the Juliusz Słowacki Theatre. The projection has drawn great attention so it was followed by more in different city settings. New cinemas in Cracow appeared relatively quickly. These facts have been thoroughly described both in the history of the X muse in Poland, as in the history of Cracow. However – those works rarely mention women and their active role in creating and promoting the culture of cinema. Moreover it is well known that women are - and were - a big share in films' audience.  

Ewa Opałka, “Disorganized: women in archives” The presentation will focus on the methodology of studies focused around the figure of the archive and the relations between it and women. On one hand these would be women that are a part of those archives – women’s works and experiences that has been archived, categorized, sorted and ordered. On the other hand the presentation will ask questions about the kind of subject the female researchers are themselves, what problems can they encounter in an archive. This is the context in which research experiences related to women and the archives will be brought up, including the Women and the Archive: A Partial Disclosure project curated by Anna Colin that studied the problems of this relation in artistic practice and art studies.  

Grażyna Kubica (PhD) “Sisters of Malinowski” - modern women of the XX century in the camera's lens. Every attempt to recreate women’s tradition and past means that one will have to search for materials that often had a secondary role in historical studies. The reason is that they deal with everyday life and are considered private and lesser forms of writings. Photography fits these categories as it showed great events but also small episodes of lives and mundane situations that allow however to put together the picture of the lives of women in an era.