O PROJEKCIE/ ABOUT THE PROJECT


PROJEKT "PIONIERKI Z KAMERĄ"

Celem projektu jest zbadanie udziału kobiet w rozwoju fotografii oraz kina na obszarze Galicji, ze szczególnym uwzględnieniem Krakowa. Symboliczne ramy czasowe wyznaczają dwie kluczowe daty: 1896 – pierwszy pokaz wynalazku braci Lumiere w Krakowie, oraz marzec 1945 – otwarcie w Krakowie przez Antoniego Bohdziewicza kursu Warsztatu Filmowego Młodych a następnie Kursu Doskonalenia Filmowego. 

Projekt obejmuje pięć głównych zagadnień:
1) kobiety a tradycja wizualna: fotograficzna i filmowa,
2) otwarcie kobiet na nowe technologie (fotografia, kino) – przemiany kulturowe i obyczajowe; emancypacja i edukacja,
3) kobiety a przemysł fotograficzny i filmowy Galicji:
- twórczość fotograficzna i filmowa kobiet, ich udział w wytwarzaniu i obróbce fotografii oraz filmów,
- kobiece funkcje w dystrybucji i rozpowszechnianiu filmów, 
- tworzenie przez kobiety kultury wizualnej: fotograficznej i filmowej 
- działalność krytyczna (prasowa) i propagatorska, 
4) edukacja wizualna - udział kobiet w kursach i warsztatach z zakresu wiedzy artystycznej, fotograficznej i filmowej, 
5) zagadnienie reprezentacji kobiet w fotografii i wczesnym kinie; dokumentacja ich obyczajowości, aktywności i związanych z nią przemian społeczno-kulturowych. 

Projekt ma charakter integracyjny i interdyscyplinarny, będzie bowiem realizowany w trybie indywidualnych badań oraz cyklu spotkań – otwartych dla publiczności - współorganizowanych przez Instytut Sztuk Audiowizualnych UJ oraz Muzeum Historii Fotografii

Poszczególne bloki tematyczne będą poświęcone dyskusji wokół głównych zagadnień projektu. Spotkania będą miały charakter edukacyjny i propagatorski, posłużą bowiem prezentacji zebranego materiału i wyników badań indywidualnych osób zaangażowanych w projekt. Połączenie perspektyw badawczych pozwoli dokonać analizy twórczości i działalności kobiet w pierwszych okresach rozwoju fotografii, a później także polskiej kinematografii. Kontekst Galicji jest tu o tyle istotny, że właśnie na te tereny najszybciej dotarł kinematograf i najdynamiczniej się rozwijał – we Lwowie i w Krakowie. Szczególnie mocno zostanie zaakcentowany fakt, iż zarówno fotografia, jak i kino były wynalazkami szybko oswojonymi przez kobiety, które w nowych technologiach widziały szansę na własną działalność twórczą, jakiej nie mogły podjąć na innych obszarach sztuki. 

Celem projektu jest zaakcentowanie problematyki kobiet w badaniach historyczno-filmowych nad kulturą wizualną, w których wątek ten dotąd pomijano lub poświęcano mu niewiele miejsca. Wymaga to wypracowania NOWEGO JĘZYKA oraz NARZĘDZI BADAWCZYCH na pograniczu dziedzin, specjalizacji oraz metodologii, by móc analizować obecność kobiet w rozwoju polskiego kina z perspektywy filmoznawczej, historycznej i antropologiczno-kulturowej. 

Projekt został opisany w Projektorze Jagiellońskim 2 przedstawiającym wybrane projekty naukowe realizowane obecnie na Uniwersytecie Jagiellońskim.


______________________________________________________________________________________


“PIONEERS WITH A CAMERA” PROJECT
The goal of the project is to study the role of women in developing photography and cinema in the region of Galicia, especially in Cracow. The time of interest is framed by two key dates: 1896 when the first display of the Lumiere brothers invention took place and March 1945 when Antoni Bohdziewicz started the Warsztat Filmowy Młodych (Youth's Film Workshop) and later on the Kurs Doskonalenia Filmowego (Course of Film Perfection). 

The project deals with five main research problems:
1) women and visual tradition: photography and cinematic,
2) the openness of women to new technologies (photography and cinema) - cultural and customary change; emancipation and education,
3) women and the photography and cinematic industry in Galicia:
- women’s photographic and cinematic creativity and works, their work in creating and editing photographs and films,
- women’s role and functions in movie distribution and dissemination,
- the creation of visual culture by women: journalistic (as critics) and as its advocates,
4) visual education: women's' participation in art, photography and film knowledge courses and workshops,
5) the problem of representation of women in photography and early cinema: documenting their customs, activities and social change related to it.The project is interdisciplinary and integrative, as it will comprise of individual studies and a series of meetings open to the public, co-organized with the Institute of Audiovisual Arts and the Museum of History of Photography

The thematic blocks will focus on the debate around the main questions of the project. The meetings will have an educational and promotional character as they will serve as a mean of presentation of the gathered material and the study results of all the people engaged in the project. Combining of the research perspectives will allow to analyze the creative output of women in the first period in which photography developed and later on – in early Polish cinematography. The Galician context is important as this was the first region to which the cinematoscope arrived first and afterwards developed at the highest rate, especially in Lviv and Cracow. There will be a special focus on the fact that both photography and cinema were inventions that have been quickly adapted by women that saw a chance to engage in creative work that was unavailable for them in other fields of artistic expression. 

The goal of the project is to underline the question of women in film history studies focusing on visual culture, as they were often omitted or insufficiently described in those fields. This requires to work out a NEW LANGUAGE and new RESEARCH TOOLS that position themselves on the border of different fields of study, specialisations and methodologies, to be able to analyze the presence of women in the development of Polish cinema from the perspectives of film studies, history, culture and anthropology.