niedziela, 28 lutego 2016

Zapowiedź książki "Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939" Małgorzaty Radkiewicz




 
Publikacja "Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939" jest rezultatem projektu realizowanego przez dr hab. Małgorzatę Radkiewicz, prof. UJ w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2015.

Książka ukaże się w 2016 roku w krakowskim wydawnictwie Korporacja Ha!art.




Celem projektu oraz książki jest pokazanie, w jaki sposób i w jakim zakresie kobiety jako publicystyki piszące o kinie oraz krytyczki filmowe brały udział w rozwoju kultury filmowej w Polsce 1918-1939 – czyli w okresie, gdy wraz z polską państwowością niezwykle dynamicznie rozwijała się kultura i sztuka filmowa (także awangardowa, a nie tylko kino popularne). 

Zaangażowanie kobiet w międzywojniu w kulturę oraz w publicystykę filmową ma dwie główne przyczyny. Po pierwsze, jak pokazuje dokumentacja,  techniki fotograficzne i filmowe były wynalazkami szybko poznanymi i przyswojonymi przez kobiety. W nowych technologiach i budowanej wokół nich kultury – (audio)wizualnej czy filmowej - widziały one szansę na własną działalność twórczą oraz aktywność zawodową. Po drugie, lata międzywojenne to okres dyskutowania w niepodległej Polsce wzorców tożsamości (oraz sposobów ich reprezentacji). Polki jako jedne z pierwszych w Europie otrzymały prawo do głosowania, stając się samodzielnymi podmiotami społecznymi, z prawem do pracy i edukacji, co przełożyło się na ich aktywność w sferze publicznej: jako obywatelek, pracowniczek, a na gruncie kina jako reżyserek, aktorek, a także widzów. 

Wyrazem samoświadomości kobiet, ich edukacji i emancypacji był ich wkład intelektualny w rozwój kultury artystycznej, a zarazem udział w tworzeniu i konsumowaniu kultury popularnej. Znalazło to odzwierciedlenie w pisarstwie i krytyce filmowej, uprawianej przez kobiety – publicystki, pisarki, ale także amatorki. 

Stefania Heymanowa pierwsze swoje recenzje filmowe publikowała już w 1923 roku a od 1930 roku była stałą współpracowniczką „Kina”. Maria Jehanna Wielopolska pisała branżowe recenzje filmowe dla „Kina”, „Kuriera Porannego”. Z „Kinem” współpracowała także Wanda Kalinowska – orędowniczka edukacji filmowej oraz wychowania „kinowego” młodzieży. W „Kinie” ukazywały się także teksty Leonii Charapowej, prezentującej polskim czytelnikom kinematografię światową. Natomiast krytyczka sztuki Stefania Zahorska, urodzona i wykształcona w Krakowie, miała cotygodniową rubrykę filmową w warszawskich„Wiadomościach Literackich”. W piśmie tym pisała również jej wychowanka Leonia Jelonkówna – pod własnym nazwiskiem albo jako „Zastępca” pod nieobecność Zahorskiej.

Analiza pisanych przez nie tekstów filmowych uwzględnia więc kwestie:
  • podejścia kobiet do kina jako nowej technologii, oferującej możliwości eksperymentowania z formą, narracją i samym tworzywem filmowym, co otwiera przestrzeń dla refleksji teoretycznej, ekspresji artystycznej i działań praktycznych o różnym charakterze (od edukacyjnego poprzez polityczny);
  • zmiany sposobów reprezentacji kobiet oraz poddanie obrazów kobiet refleksji krytycznej, odnoszącej się zarówno do zmieniających się technik, mód, ale także wypracowywanych przez kino konwencji dotyczących portretowania i obrazowania miejsc oraz zamieszkujących je ludzi.

Zagadnienia badawcze – rozdziały książki:

CZĘŚĆ I

1) kobiety w historii kultury wizualnej oraz filmowej – zarys polskiej i zagranicznej refleksji historycznej oraz teoretycznej (omówienie wybranych publikacji i metod badawczych)

CZĘŚĆ II

2) omówienie tekstów krytycznych pokazujących otwarcie kobiet na nowe technologie (fotografia, kino) – przemiany kulturowe i obyczajowe; emancypacja i edukacja;
  • teksty na temat formy filmowej i środków artystycznych używanych (i odkrywanych przez reżyserów): dźwięk, montaż;
  • kino popularne i kino artystyczne;
  • film polski – w recenzjach i tekstach publicystycznych omawiających sytuację polskiej kinematografii;
  • znaczenie edukacji filmowej; próby zdefiniowania doświadczenia filmowego ze względu na wiek widzów, miejsce ich zamieszkania, zainteresowania;
3) teksty (publicystyczne i krytyczne) pokazujące działania kobiet w przemyśle filmowym w odrodzonej Polsce – jako aktorek, reżyserek i odbiorczyń kina;
4) rola kultury popularnej i jej znaczenie dla rozwoju publicystyki filmowej – teksty z magazynów ilustrowanych o kinie;

CZĘŚĆ III

5) teksty omawiające obrazy kobiet na ekranie – najpopularniejsze wizerunki i sylwetki gwiazd filmowych – polskich i zagranicznych;
6) kobieca publiczność przed ekranem – doświadczenia indywidualne opisane z perspektywy zmian obyczajowych, oznaczających obecność kobiet w sferze zawodowej oraz publicznej – jako konsumentek i uczestniczek kultury popularnej.